De correcte aanhaalmomenten is iets dat vaak over het hoofd gezien wordt bij de doe-het-zelver. Volkswagen heeft specifieke voorschriften voor het gros van de gebruikte bouten en moeren. Dit gegeven zorgt ervoor dat de onderdelen niet te los, maar ook niet te vast worden gezet. Een centrale achteras moer die te los staat zorgt er bijvoorbeeld voor dat er schade aan de steekas en remtrommel kan voorkomen. En een wiellager die te vast staat loopt dan weer warm waardoor deze veel sneller slijt.
Alle waardes worden aangeduid in Nm (Newton Meter). Indien je de omreking naar kg wil maken: 10Nm = 1kg. (vb: achterasmoer: 350Nm = 35kg! ). Er wordt vanuit gegaan dat de bouten en moeren onbeschadigd zijn en vrij van vuil en roest. Vervang ook steeds zelfborgende moeren door nieuwe: de borging verliest veel van zijn kracht bij hergebruik!
Tip: Zet je momentsleutel steeds op de '0' indien u hem opbergt. Zo blijft de ijking veel langer correct omdat hij dan niet steeds opgespannen is.
Motor aan transmissie 30
Carterhelften met M8 draadstangen 25
Carterhelften met M 10 draadstangen 35
Drijfstangbouten 30
Drijfstangmoeren 1300 ,1500, 1600 cc 33
Vliegwiel aan krukas 350
Drukgroep aan vliegwiel 25
Cilinderkop met cilinder aan carter, eerste fase 10
Cilinderkopmoer met M8 draadstangen 2e fase 25
Cilinderkopmoer met M10 draadstangen 2e fase 32
Tuimelaaras aan cilinderkop 25
Poelie aan krukas 45
Poelie aan dynamo 60
Ventilator aan dynamo 60
Oliepomp aan carter 20
Oliezeefdeksel aan carter 7
Oliedrukschakelaar 10
Bougies 35
Ronde moer op pignonas (moer vernieuwen) 200
Pignonlageropsluitmoer (spanmoer) 220
Schakelvorken op assen 25
Moeren van lagerdeksel en schakeldeksel 15
Kroonwielbouten 60
Zijdeksel 30
Olieaftapplug en olievulplug 20
Inbusbouten aandrijfaskoppeling 35
Startblokkeerschakelaar 25
Vrijlooplagerflens aan koppelomvormerhuis 15
Koppeling tegen koppelingssteunplaat 15
Koppelomvormerhuis aan versnellingsbak 20
Kruiskopschroeven versnellingsbakdeksel 10
Koppelingshefboom op as 30
Koppelomvormer tegen meeneemschijf 25
Nippels van druk-, retour-en aanvoerleidingen 35
Inbusbouten aandrijfaskoppeling 35
Stuurhuis aan torsiestaafbuis 25-30
Stuurwielmoer 50
Deksel op stuurhuis 20-25
Borgmoer op stelbout van pitmanas 70
Moeren van conische ringen op spoorstangen 25
Klembouten in beugels op spoorstangen 25
Borgmoer op stelschroef van stuurworm 50-60
Rubber schijf van stuuraskoppeling aan flens 15
Spoorstang aan pitmanarm en fuseearm 30
Stuurdemper aan spoorstang 1200-1300-1500 25
Stuurdemper aan pitmanarm 1302-1303 40-50
Moer van fuseedemperlager aan schokbreker 70-85
Moer van fuseedemperlager aan carrosserie 20
Bout van fuseekogel aan fuseedemper 40
Bout van chassiskop aan carrosserie 35
Moer van dwarsreactiearm aan chassiskop 40
Moer van stabilisator aan dwarsreactiearm 30
Vooras aan chassis 50
Fuseekogels aan fusee 50-70
Klembout van bunbolzen aan draagarm 45
Inbusboutje van torsiestaaf 40-50
Borgmoer op inbusboutje van torsiestaaf 40-50
Spoorstang aan fuseearm 30
Lagerdeksel van veerplaat aan hulpchassis 45
Schokbrekerbevestiging 70
Wieldraagarm aan hulpchassis (inbusbouten) 120
Inbusbouten aandrijfas koppeling 35
Lagerdeksel van veerplaat aan hulpchassis 45
Veerplaat aan pendelaskoker 120
Bevestiging schokbreker onder 120
lagerblokken aan carrosserie 20
borgbout en borgmoer van veerarm 20
trekstang aan veerarm 30
trekstang aan askokersteun 20
Contramoer van voorwiellager t/m 7/1965 70
Klembout van voorwielnaafmoer vanaf 8/1965 10-13
Achterwielnaafmoer pendelassen 300
Achterwielnaaf moer tussenassen (irs) 350
Bouten van lagerdeksel 60
Remankerplaat aan fusee 50
Remankerplaat aan askoker of wieldraagarm 60
Wielremcilinder aan remankerplaat 20-30
Aansluitnippels van remleidingen en slangen 15-20
Remklauwen 40
Remschijf beschermplaat aan fusee 5
Op zoek naar originele volkswagen onderdelen? Ik help u met plezier verder in uw zoektocht.
Specifieke tools om aan uw volkswagen te werken zijn uiteraard ook vekrijgbaar bij Vintage Point.